דף הבית » שירותים ומידע » הצגות » יסודיים
הצגות ושעות סיפור הן דרך חוויתית להענקת מידע וכלים לילדים להתמודדות עם נושאים הקשורים למניעת פגיעות, מוגנות והתמודדות עם פגיעה.
הפעילויות עוסקות בפגיעות שונות כגון: פגיעות מיניות ומוגנות מינית, אלימות מילולית ואלימות פיזית, חרם, שיימינג, בריונות ברשת וגלישה בטוחה.
ההצגות מותאמות גיל, חלקן מומלצות לצפייה משותפת עם ההורים ומייצרות הבנה עמוקה של מצבי סיכון, העצמה, עידוד לשיתוף, ללקיחת אחריות חברתית ופנייה לעזרה במידת הצורך.
כל הפעילויות פותחו בסיוע הצוות הקליני הבכיר של אל"י ומועברות באופן מקצועי ורגיש על ידי צוות שחקנים מיומן ובעל ניסיון שעבר הכשרה ייעודית בתחום.
לאחר ההצגות מתקיים דיון עם הילדים לשם וידוא הבנה והעמקת המסרים (בגילאים הצעירים השיח מתקיים במהלך הפעילות עצמה כחלק מהפעילות), ההצגות מלוות בדפי הנחיות למחנכות להמשך שיח בכיתות ודפי דגשים להורים לעידוד השיח בבית.
הפעילויות מועברות באופן מותאם למגזר הדתי-לאומי וישנן הצגות יעודיות למגזר החרדי.
ההצגות מאושרות בתכנית גפ"ן של משרד החינוך (תכניות מס. 1731, 13928) ומרביתן גם נכללות בהיצע הנוסף של סל תרבות ארצי.
ההצגה האהובה והמוכרת שרצה שנים בכל רחבי הארץ.
הצגה המלמדת את הילדים כללי מוגנות ושמירה על גופם.
הילדה יעל קצת מבולבלת. היא למדה על האיברים הפרטיים של גופה ועל כך שלאף אחד אסור לגעת בהם, אך במציאות היא נתקלת בכל מיני סיטואציות שבהן היא מתקשה לדעת מה טוב ומה רע, מה מותר ומה אסור.
במהלך ההצגה לומדים הילדים כללי זהירות וכיצד לשמור על עצמם במצבי יומיום שונים, מהו סוד טוב וסוד רע ולמי לפנות בעת מצוקה.
מצפה לילדים חוויה חינוכית מרתקת מלווה בשירים, הומור, תפאורה צבעונית ומגוון רחב של בובות ואביזרים.
ההצגה נכתבה באל"י ע"י יעל פדר בשיתוף הצוות הקליני של אל"י.
"הצגה המעבירה בצורה חביבה, ידידותית ולא מאיימת תכנים חשובים ורגישים ומאפשרת שיתוף פעולה והיענות מלאה מצד הילדים".
(בטי ריטבוי- מדריכה ארצית ביחידה למניעת התעללות מינית, השירות הפסיכולוגי ייעוצי, משרד החינוך).
שעת הסיפור פותחה על מנת להתמודד עם נושא של פגיעה חברתית
בדרך השלכתית באמצעות סיפור מעולם החיות.
החתול צוצי הוא חתול חריג ודחוי, שמנסה להשתלב בחברה ללא מודעות לחריגותו וללא הצלחה. במהלך הסיפור החתול צוצי לומד להכיר ולקבל את עצמו, ואף זוכה להכרה ולחיבה מסביבתו.
הסיפור מתמודד עם הנושא הטעון והמורכב של דחייה חברתית ומטרתו לסייע לילדים ולמחנכים להתמודד עם נושא הדחייה החברתית וקבלת האחר.
הפעילות הינה אינטראקטיבית וחווייתית כשהילדים הינם שותפים פעילים בסיפור.
שעת הסיפור נכתבה ע"י טובה פישמן בשיתוף הצוות הקליני של אל"י.
"הפעילות עסקה במצבים חברתיים מעולם הילד. הפעילות שילבה שיח משמעותי עם התלמידים. התלמידים היו מרותקים ושתפו פעולה במהלך הפעילות ולאחריה עם המחנכות בכיתות. ממליצה בחום!"
(ג'ניס מוראש- יועצת חינוכית, בי"ס "דקל", אשקלון).
שעת הסיפור פותחה על מנת להתמודד עם נושא של אלימות מילולית ופיזית
בדרך השלכתית באמצעות סיפור מעולם החיות.
קופיפי הוא קוף חמוד ואנושי החי ביער. קופיפי קופצני וחברותי אך לעיתים קרובות גם מפריע, מציק ותוקפני כלפי חבריו- התנהגות הגוררת דחייה מצידם. חברתו הקיפודית הביישנית מגלה שמשפחתו מתקשה בגידולו ומכה אותו.
בעידוד מורתם הג'ירפה הם לומדים שיש סודות שחשוב לספר על מנת לקבל תמיכה וסיוע, הן לקופיף והן למשפחתו האהובה, והחיות ביער לומדות כיצד חברות טובה, התנהגות יפה ומכבדת ואמון יכולים לגרום לכולם להרגיש בטוח גם בין חברים וגם בבית.
מטרת הסיפור היא לעודד ילדים לשתף מבוגרים בסודות קשים החבויים עמוק בליבם על מנת לקבל עזרה ותמיכה.
הפעילות חווייתית, אינטראקטיבית ונעימה, מלווה בתפאורה ובובות.
ההצגה נכתבה ע"י טובה פישמן ולימור גרינברג בשיתוף הצוות הקליני של אל"י.
"התמודדות עם פגיעה משמעותית בתחום זכויות הילד אך בדרך השלכתית עקיפה ומחזקת. הפעילות מועברת באופן חווייתי ובכך יוצרת חיבור רגשי של הילדים לנושא ומעודדת פנייה לסיוע".
(שרי דייטש- יועצת חינוכית, בי"ס "הדר", נס ציונה).
הצגה העוסקת בפגיעות שונות בילדים: חרם חברתי, פגיעה ברשת, הטרדה מינית ואלימות.
שי בן ה-10, הוא ילד חברותי ואהוד, אוהב כדורגל ולשחק במשחקי מחשב ובטלפון. שי מוצא עצמו מתמודד עם מגוון דילמות לא פשוטות של בני גילו. הוא נתקל באקט פוגעני של הורדת מכנסיים בבן כיתתו, חווה חרם בווטסאפ על ידי חבריו לכיתה ושוקל כיצד להתמודד עם הדברים. הוא בקשר עם רויטל, החווה אלימות בביתה ומחפש כיצד יוכל לעזור לה. הוא עסוק בשאלה האם לשתף מבוגר בסוד שהוא יודע, ותוהה למי עליו לפנות.
ההצגה מציעה דרכים להתמודד עם פגיעות וסודות, תמיכה בחבר שהוא קורבן התעללות, ומעודדת פנייה לעזרת מבוגר אחראי.
בתום ההצגה מתקיים דיון המפרט את סוגי הפגיעות השונים ואת דרכי ההתמודדות עמם.
ההצגה נכתבה באל"י בשיתוף הצוות הקליני.
"הצגה חשובה ומשמעותית. התלמידים היו מרותקים לתכנים שעלו בה: נושא חברתי שכל כך חשוב בגילאים הללו- חרם, שמירה ומוגנות ברשת, הטרדה מינית ודיווח על אלימות במשפחה. התכנים אקטואליים ומדברים בגובה העיניים. הדיון בין השחקן לתלמידים מסכם את ההצגה במסרים חשובים, שאין ספק שימשיכו להדהד בראשם לאחר הצפייה".
(אוסנת שריג, יועצת חינוכית, בי"ס "אלומות", באר שבע).
הצגה בנושא מניעת פגיעות דרך הרשת.
לירון, ילדה בכיתה ד', היא ילדה החיה חיים נורמטיביים בעיר הגדולה. היא כותבת יומן ומעבירה את שעות הפנאי עם חברים, בחוגים, בווטסאפ, באינסטגרם ובטיקטוק. המצב מתחיל להסתבך כשהיומן שלה נעלם ואיתו סודות שכתבה... בעזרת בן דודה מהקיבוץ, מתן, היא יוצאת למסע לחיפוש היומן. בדרכם הם נתקלים בסכנות ובדילמות הלקוחות מחיי הילדים. כיצד להתמודד עם התנהגויות פוגעניות ברשתות החברתיות? כיצד להתנהל ברשת מול זרים? וכמובן- מיהו זה שחדר לפרטיות שלה וקרא את יומנה? ההצגה מועברת כסיפור בלשי מסקרן ומותח בו הילדים מגלים את הסכנות האורבות ברשת וכיצד להישמר מפניהן.
בתום ההצגה מתקיים דיון עם השחקנים על שימוש מושכל ברשת וחשיבות הפנייה.
ההצגה נכתבה ע"י גדי אלפסי בשיתוף הצוות הקליני של אל"י.
"הצגה עוצמתית ומסקרנת, המעודדת שיח פתוח והעמקת הדיון בתכנים הקשורים לפרטיות מול חשיפה בעולם המודרני- טכנולוגי של ימינו".
(רונית סולומון- יועצת חינוכית ומדריכת יועצות, בי"ס "אמיר", פתח תקווה).
הצגה מרגשת וחווייתית, שעוסקת בפגיעה מינית בין ילדים, בשימוש פוגעני ברשת ובמדיה החברתית ובהתמודדות עם נושא הסוד.
יונתן הוא ילד הלומד בכיתה ה' שחייו מתנהלים בשגרה נעימה של חברים, לימודים ומשפחה אוהבת. מציאות זו משתנה כאשר יונתן עובר אירוע של הטרדה מינית שמצולם ומופץ בווטסאפ ומשפיע על כל תחומי חייו. סביבתו מבחינה בשינוי ורוצה לעזור אך יונתן מנסה בכל כוחו לשמור על סודו.
האם יונתן ישתף בסודו ואת מי? איך יתמודד עם הפגיעה? ההצגה מבוססת על אירועי מציאות שעלולים להתרחש בכל חברת ילדים. ההצגה מועברת בהומור רב, על אף הנושא המורכב בו היא עוסקת. בדרך זו הילדים מתחברים לנושא האחריות האישית והחברתית ומבינים את חשיבות הפנייה לעזרת מבוגרים משמעותיים.
בתום ההצגה מתקיים דיון עם הילדים המאפשר עיבוד של הנושאים המרכזיים שמועלים בהצגה.
ההצגה נכתבה ע"י גדי אלפסי בשיתוף הצוות הקליני של אל"י.
"הצגה שמחברת את הילדים לחיי היומיום שלהם, מעוררת חשיבה ושיח דיאלוגי בעקבות התכנים הרבגוניים שמועלים בה".
(אילנה פלד- יועצת חינוכית, בי"ס שער הנגב).