נכתב על ידי צוות המטפלים של אל"י,
נערך על ידי רותי מאירי, MSW פסיכותרפיה בטראומה ו- Cbt,
מנהלת מחלקת ההכשרה של אל"י ע"ש ד"ר פיטר קראוס
יש מקרים בהם התנהגות חריגה של ילד, או סימני פגיעה חיצוניים, יכולים להוות אינדיקטורים לכך שאותו ילד עשוי להימצא בסיכון. אמנם זיהוי האינדיקטורים כשלעצמו אינו מהווה הוכחה חד משמעית לכך שקיים סיכון כזה, אך הוא בהחלט עשוי להצביע על פגיעה או מצוקה; בייחוד כאשר ניתן לזהות כמה וכמה אינדיקטורים כאלה אצל אותו ילד. כך לדוגמה במקרה שבו ניתן לזהות חבורות חוזרות ונשנות שניכרות על גופו של ילד, שמסביר אותן בעזרת תירוצים לא מספקים, הדבר צריך למשוך את תשומת הלב של אנשי ונשות המקצוע ולהעיד על אפשרות סבירה לפגיעה.
כדאי לדעת שגם למומחים לא קל לאבחן פגיעה, קל וחומר לאלה שזהו לא עיסוקם העיקרי. האבחון חייב להתבצע בעדינות וברגישות, ולכן בבואנו לאתר ילד בסיכון, נסתמך על שלושה אינדיקטורים ויותר, ורצוי שיהיו ביניהם גם התנהגותיים וגם פיזיים.
להלן רשימת אינדיקטורים כאלה, המובאים בחלוקה לפי ארבעת סוגי הפגיעות (ונדגיש: לעיתים קיימת חפיפה בין האינדיקטורים לבין סוגי הפגיעה).
פגיעה פיזית בילד משמעה גרימת נזק לגופו של ילד על ידי הורה, מטפל, דמות סמכותית או כל דמות אחרת בחייו.
אינדיקטורים רגשיים/התנהגותיים
ילד שחווה פגיעה פיזית נוטה להימנע ממגע פיזי עם מבוגרים, ולעיתים אף מתכווץ בכל גופו כתגובה לניסיון לגעת בו. זהו ילד שנוטה לגלות חרדה מרובה כאשר ילדים אחרים בוכים; לעיתים הוא מציג התנהגויות כמו אלימות קיצונית, הסתגרות ופסיביות קיצונית, או כל שינוי בלתי מוסבר וקיצוני בהתנהגות הילד והישגיו.
ילד החווה פגיעה פיזית עשוי גם להצהיר שהוא מפחד לחזור הביתה (בין אם במילים או במעשים, כגון בכי), וכן להגיע לבית הספר מוקדם מאוד ולהישאר עד שעה מאוחרת ככל האפשר או לבוש ארוך לא מותאם בעונה חמה (תלוי מגזר).
אינדיקטורים התנהגותיים נוספים עשויים להיות ירידה בלימודים, נטייה להירדם בכיתה לעיתים תכופות, היעדרות לעיתים תכופות מהלימודים לתקופות של מספר ימים, אי-הצטרפות לפעילות חברתית בבית הספר ומיעוט קשרים חברתיים עם ילדים אחרים עד כדי חוסר מוחלט בחברים.
אינדיקטורים פיזיים
סימנים של פגיעה פיזית עשויים להיות ניכרים לעין בצורה של פציעות חוזרות ונשנות, כגון חבורות ושטפי דם בלתי מוסברים על הפנים. סימנים אלה יכולים להיות במצבים שונים של החלמה או הגלדה, כמו שטפי דם בצבעים שונים, סימנים של חבורות ישנות וטריות המופיעים יחד באזורים נרחבים של הגוף, הגב והאחוריים.
אינדיקטורים פיזיים נוספים עשויים להיות חבורות ושטפי דם המופיעים בצורה סימטרית על הזרועות והפנים, כוויות מסיגריות (בפרט על כפות הרגליים, כפות הידיים, הגב והעכוז), סימני כוויות "יבשים" שניתן לזהות בבירור את צורת החפץ שגרם להם – מגהץ, סכין מלובן, מטבע חם וכדומה; ואף סימני כוויה ושפשוף של חבל על פרקי הידיים, הרגליים או הצוואר.
פגיעה מינית בילד משמעה התנהגות או מעשה בעל אופי מיני שנעשים בין אם בכפייה ובין אם בהסכמה.
אינדיקטורים רגשיים/התנהגותיים
ילד שחווה פגיעה מינית עשוי להפגין פחדים הקשורים במגע גופני, לרבות הימנעות מהשתתפות בשיעורי התעמלות או כל פעילות פיזית אחרת. יחסי החברות שלו מועטים ורדודים, ההערכה העצמית שלו נמוכה, והוא נוטה לעסוק בפעילות עבריינית או לברוח מהבית.
בנוסף, ילד כזה נוטה להתכנס בעצמו, לעסוק בפנטזיות ולאמץ התנהגות ילדותית, עד כדי כך שכלפי חוץ הוא עשוי להידמות לילד עם פיגור. שינויים התנהגותיים נוספים עשויים להיות אי שקט תמידי או נסיגה לשלבים התפתחותיים מוקדמים יותר (למשל, חזרה להרטבה). במקרים מסוימים הוא אף עשוי להציג ידע מיני או התנהגות מינית מוזרה, מתוחכמת ובלתי רגילה לבני גילו.
אינדיקטורים פיזיים:
כתוצאה מן הפגיעה המינית בו, הילד עשוי להתקשות בהליכה או בישיבה, להתלונן על כאב או גירויים באזור איבר המין, לסבול מחבורות ושטפי דם באברי המין. גם בגדים תחתונים מוכתמים, קרועים או מלוכלכים בכתמי דם יכולים לשמש כאינדיקציה לפגיעה מינית, וכן מחלות מין (בעיקר אצל ילדים מתחת לגיל 13) והריון של בנות בגיל ההתבגרות המוקדם.
הזנחה היא צורת התעללות שבה האדם העיקרי שאחראי על הטיפול בילד (בדרך כלל ההורים) לא מספק לילד את צרכיו הבסיסיים כמו השגחה נאותה, טיפול רפואי, ביגוד או דיור. הזנחה יכולה גם להיות קשורה לחוסר במענה מספק לצרכים רגשיים, חברתיים או חינוכיים, ואי-שמירה מספקת על ביטחונו של הילד.
אינדיקטורים רגשיים/התנהגותיים
ילד שסובל מהזנחה נוטה להיעדר באופן תכוף מבית הספר או להירדם בשיעורים. בנוסף הוא נמצא בסיכון לפתח נטיות התמכרות לאלכוהול או סמים, לגנוב או לחפש מזון, ואף לקחת חלק בפעילויות עברייניות כמו ונדליזם או גניבה.
אינדיקטורים פיזיים:
מאפיינים פיזיים של ילד שסובל מהזנחה עשויים לכלול רעב מתמיד, היגיינה ירודה, ביגוד בלתי הולם, עייפות מתמדת או חוסר הקשבה, וכן צרכים פיזיים או בעיות רפואיות שאינן מטופלות (כגון פציעות בלתי מטופלות, קשיי ראיה או שמיעה וכיו"ב.
לפגיעה הרגשית אין מאפיינים פיזיים, כך שהיא כמעט בלתי נראית לעין ולכן קשה יותר לזהות אותה; אך השפעותיה השליליות עשויות לפגוע משמעותית בהתפתחות הרגשית של הילד לטווח ארוך מאוד.
אינדיקטורים רגשיים/התנהגותיים
ילד שחווה פגיעה רגשית נוטה לאמץ הרגלים כמו מציצת אצבע, נשיכות, בעיות אכילה, הכאה עצמית וכדומה, ולסבול מעיכובים בהתפתחות הרגשית והאינטלקטואלית. הוא עשוי גם לסבול מהפרעות בהתנהגות, כמו הפרעות שינה או עכבות במשחק.
במקרים מסוימים פגיעה רגשית עשויה להוביל לתגובות פסיכונוירוטיות כמו היסטריה, אובססיביות, קומפולסיביות, היפוכונדריה ופוביות, ואף להתנהגויות קיצוניות כגון צייתנות יתר, פאסיביות קיצונית או אגרסיביות קיצונית, דרשנות יתר או חוסר דרשנות מוחלט. פגיעה רגשית עשויה גם להוביל להתנהגות סתגלנית מוגזמת, כגון התנהגות בוגרת מאוד (למשל דאגה הורית לילדים אחרים) ולחלופין התנהגות ילדותית מאוד (הטחת ראש בקיר, מציצת אצבע וכו'). במקרים קיצוניים במיוחד, פגיעה רגשית עלולה אף להוביל לניסיונות התאבדות.
באופן כללי, מומלץ להעביר לכל ילד את המסר שאם קרה משהו, אם מישהו פגע או נגע בו בצורה לא נכונה, יש באפשרותו לפנות אלינו ולקבל עזרה. בפרט, אם הוא פונה אלינו מיוזמתו ומספר שנפגע, חשוב מאוד לפעול באופן הבא:
ואם הילד לא פנה אלינו מיוזמתו אלא זיהינו מספר אינדיקטורים המעלים את החשש שהוא סובל מאחת או יותר מסוגי הפגיעות שתוארו לעיל? במקרה כזה מומלץ להתייעץ עם אנשי מקצוע ולקבל הדרכה באשר לפעולה הנכונה שיש לבצע. הדבר חשוב במיוחד לאור העובדה שאופן הפנייה הראשוני אל הילד הוא קריטי לגבי יכולתו לשתף ולהסתייע במבוגרים בהמשך.
גם אנחנו, כאנשי ונשות מקצוע, צריכים להרשות לעצמנו לפנות לתמיכה. משום שהמצוקה משותפת לכולם – וחשוב שגם אתם ואתן תדעו כמה חשוב להתייעץ עם איש מקצוע אובייקטיבי.
חלק מתפקידנו, הן כאנשי ונשות מקצוע והן מעצם היותנו מבוגרים אחראים, הוא לפקוח עין על הילדים והילדות שבסביבתנו. עלינו להיות ערים למראה החיצוני שלהם, להתנהגויות שלהם ולסימנים אחרים שהם עשויים לשדר לנו, בין אם במילים ובין אם במעשים, בין אם באופן מכוון ובין אם שלא במכוון – ולקלוט את סימני המצוקה, אם יש כאלה.
חשוב להדגיש שבמקרים רבים, הפגיעות מתקיימות זו לצד זו. לדוגמה, פגיעה מינית מובילה לפגיעה רגשית וכדומה. זו הסיבה לכך שגם האינדיקטורים עשויים להיות דומים ולעיתים להצביע על סוגים חופפים של פגיעות. לפיכך במצב שבו זוהו אינדיקטורים לקיומה של פגיעה כלשהי, יש להתייעץ כאמור עם אנשי מקצוע על מנת להושיט את העזרה הנדרשת ברגישות וביעילות.