דף הבית » שירותים ומידע » טיפולים רגשיים » גישות טיפול
טיפולים רגשיים הם סוגים שונים של פסיכותרפיה (טיפול נפשי) הנעשים לרוב באמצעות שיח או באמצעי תקשורת אחרים כגון אמנות, תנועה, משחק ועוד. הטיפול הרגשי נעשה על ידי מטפל או מטפלת מוסמכים, לרבות פסיכולוגים, עובדים סוציאליים קליניים, מטפלות/ים באומנויות שעברו הכשרה בפסיכותרפיה ועוד. משכו של הטיפול תלוי בגישה הטיפולית, במצב ובגיל המטופל/ת. כך למשל טיפול התנהגותי קוגניטיבי (CBT) הוא לרוב טיפול קצר מועד, בעוד שטיפול פסיכודינמי פרטני יכול להימשך זמן ארוך יותר. כדי לדעת איזה טיפול מתאים, יש לפנות להיוועצות ראשונית עם איש או אשת מקצוע מאל"י.
הטיפול עוסק בהכרות עם חלקי העצמי השונים של המטופל והאופנים בהם הוא תופש את עצמו ואת סביבתו. בטיפול זה יש התייחסות גם אל האספקטים הלא מודעים של המטופל שבאים לידי ביטוי גם ביחסים שמבסס עם המטפל/ת בחדר הטיפולים. הטיפול מתייחס הן להיסטוריה, לזכרונות המוקדמים ולחוויות המשפחתיות והסביבתיות של המטופל והן לתוכן העכשווי ולהתמודדויות שלו ב"כאן ועכשיו". מטרת הטיפול העיקרית היא להתוודע ולהתמודד עם הקונפליקטים הפנימיים והחיצוניים של האדם תוך מציאת פתרונות ואסטרטגיות התמודדות חדשות לקונפליקטים אלו. הטיפול מבוסס על ההבנה הבסיסית כי יחסים בילדות ובבגרות, משברי חיים, חוויות וזיכרונות, משפיעים על המרחב בו מתעצבת אישיותו של אדם, וכפועל יוצא מכך על אופן תגובתו, התנהגותו, רגשותיו, רמות הסיפוק והאושר שלו ועוד. הטיפול נעשה באמצעות שיח פתוח וחופשי, כשהנושאים בהם מתמקד התהליך מובאים מתוך עולמו של המטופל ועל פי בחירתו.
טיפול זה הוא טיפול פסיכותרפי אשר מתייחס לקשיים הרגשיים שלנו ככאלו הנובעים מהטיות ועיוותי חשיבה שגורמים לדפוסים הימנעותיים וקשיים התנהגותיים, תפקודיים וחברתיים. טיפול זה מתמקד בדרך כלל בסימפטומים עמם הילד או המתבגר מתמודדים ואשר מקשים עליו בחיי היום יום, כמו למשל: התפרצויות זעם, חרדת מבחנים, טקסים והתנהגות אובססיבית, הימנעות, חרדה חברתית וכו'. הטיפול מתחיל באיתור ואבחון הקושי, בקביעת המטרה הטיפולית ואז בבחינת התפישות, האמונות והמחשבות של הילד והוריו בנוגע לקושי ולהתנהגות הקשורה אליו. בהמשך משולבים בטיפול גם כלים וטכניקות הרגעה וויסות, כמו גם משימות ואתגרי "חשיפה" והתמודדות הקשורים לבעיה עמה הילד מתמודד על מנת להפחית את החרדה הנובעת ממנה תוך תרגול ובזמן אמת. בנוסף טיפול זה מלווה בהדרכת הורים על מנת לסייע להורים להקנות לילד סביבה בטוחה ומוגנת מחד שתהווה לו קרקע להתנסות, אך לא מגינת יתר מאידך, על מנת שיצליח לחוש מסוגלות אל מול אתגרי ההתמודדות הניצבים בפניו.
טיפול שנעשה בסמוך ככל הניתן לאירוע הטראומטי והוא רלוונטי לנפגעי תקיפה מינית או טראומות אחרות שחווים סימפטומים שונים סביב הארוע כגון: פלאשבקים, זיכרונות, בעיות שינה, בעיות אכילה, דיכאון וכו'. הטיפול מתמקד בראשיתו בעיקר בהפחתת התסמינים על ידי למידה של טכניקות הרגעה של הגוף והמוח, כגון תרגילי נשימה ומיינדפולנס. זהו לרוב השלב הראשון בטיפול כאמור, שלאחריו בדרך כלל עוברים להבנה רחבה של השלכות הטראומה על כל תחומי החיים, עיבוד החוויה הטראומתית, זיהוי האופנים שבו משפיעה הטראומה על היבטים שונים, ומסע לעבר ריפוי והשלמה.
טכניקה טיפולית המיועדת בעיקר לילדים ולפעמים אף למתבגרים. המטרה המרכזית היא להבין את העולם הפנימי והרגשי של המטופל וזאת באמצעות משחק, שהוא הצוהר לעולמם של ילדים בגיל הרך ובגיל חביון – החל ממשחקי דמיון ועד למשחקים יותר מובנים כגון משחקי קופסה. דרך המשחק ניתן להתייחס, לעבד ולפרש את העולם של הילד ולהציע פרשנויות נוספות לתכנים עמם הוא מתמודד בסביבה מוגנת ולא מאיימת. במרחב המעברי, שהוא בעצם המשחק, ניתן לקיים תהליך של החלמה וריפוי, כך שדרך הדמיון הילד יצליח לשחזר ולפרש את התכנים הטראומתיים אותם הוא מתקשה לעכל ולדבר, ואף יצליח להכניס למשחק זה (לשחזור) גם תקווה והזדמנות לצמיחה. ערך מוסף שמתאפשר בטיפול דרך משחק הוא השבת אלמנט ההנאה, היצירתיות והמשחקיות שמשיבות לילד את השמחה, היכולת להשיג שליטה על הסיטואציה (גם דרך ניצחון), התקשורתיות ועוד אספקטים מגוונים של הילדיות שלו.
לעיתים קרובות ילדים ובני נוער המגיעים לטיפול מתקשים לדבר באופן ישיר על רגשותיהם וזקוקים לאמצעי "תיווך" מעבריים שבאמצעותם ניתן להעלות ולעבד חוויות ורגשות שאינן ניתנות לדיבור ולעיתים אף להכרה. באמצעות השימוש באומנות פלסטית או במגוון טכניקות אומנותיות הלקוחות מעולם התנועה, המוסיקה או הפסיכודרמה, ניתן לבוא במגע עם זיכרונות וחוויות מודעות ולא מודעות, שעדיין בלתי ניתנות להמשגה וורבלית. הטיפול נעשה בסביבה מהנה ובטוחה, מאפשרת ומחזקת, המסייעת לילד לבנות את עצמיותו ולהתוודע לכישוריו, לכוחותיו ולערכו העצמי, ולאפשר תהליכי עיבוד והחלמה ברבדים שונים של הנפש.
באל"י הטיפול ביוגה מתבסס על טיפול בתנועה – שהנו טיפול גוף נפש פסיכותרפי. מטרתו לתת עוד אפשרות לעבד את הפגיעה המינית או כל חוויה טראומתית אחרת שהמטופל עבר, גם דרך הגוף והתנועה. הטיפול מתבסס על ההנחה שגוף הוא שער לביטוי נפשי ולוויסות רגשי. על כן, טיפול בתנועה מכיל מעברים חוזרים בין הסימבולי (המילה) לבין מה שלא ניתן לייצג במילים, וזאת באמצעות שימוש בכלים ותרגילים תנועתיים (כך למשל ניתן להיעזר ביוגה לצורך וויסות והרגעה כשעולה התקף חרדה). הטיפול נעשה באמצעות שיחה, ובמקביל באמצעות עבודה עם הגוף: יוגה , ריקוד עם מוסיקה, ספורט, משחקי תנועה, נשימות ומיינדפולנס (Mindfulness, בעברית: קשיבות). כל זאת בהתאם לצורך שעולה מצד המטופל. טיפול בתנועה מסייע לעיבוד הפגיעה דרך בניית קשר חדש ובריא עם הגוף, קשר שבו יש תחושת שליטה, וחל בו שיפור לדימוי הגוף והעצמה של המסוגלות הגופנית. גם בהדרכת הורים, ניתן להשתמש בכלים מעולם התנועה והמיינדפולנס, בכדי להעניק להורים כלים להתחבר אחד לשני, לילדיהם וכן לסייע להם להיות נינוחים ופנויים יותר להתמודדות עם התנהגות לא מווסתת של ילדיהם.
דרמה ביוונית – משמעה: פעולה. פסיכודרמה היא טיפול נפשי ששם דגש על הפעולה: במקום "לדבר על", "עושים את". המטופל/ת מביא/ה את הסיפור האישי שלו, ותוך כדי הטיפול ניתן להתייחס לחפצים בחדר (setting), לדמויות מסוימות (אימא, אבא, אח), שאיתם גם ניתן לנהל דיאלוג, להעלות רגשות ותחושות, אפילו כאלה שלא קבלו ביטוי בזמן האירוע כגון בושה וכעס, ולתת להם מקום ותוקף. בדרך זו מתאפשרות החצנה והתבוננות של המטופל על האירוע, יכולת לראות את הבעיה והקושי מבחוץ. בטיפול המטופל מחזיר לעצמו מידה רבה של שליטה, וכל זאת ללא שחזור ישיר ומאיים של הטראומה שעלול לגרום להצפה.
טיפול שעושה שימוש בסיפורים, בחוויות ובכלים השלכתיים מעולמות תוכן שונים על מנת לסייע למטופל/ת להבין טוב יותר את סיפור חייו. הטיפול מתאים גם למטופלים שעברו חוויה טראומתית כגון פגיעה מינית. יחד עם המטופל/ת ניתן לבנות סיפור שכולל נקודת מבט אלטרנטיבית לסיפור חייו. תהליך זה יכול לעזור למטופלים להבין טוב יותר איך הם מרגישים לגבי עצמם ולגבי סיטואציות מסוימות, כמו גם לשקף להם את מטרותיהם בחיים ולהבין כיצד הם רוצים שיתייחסו אליהם. הדגש הטיפולי הוא להביא את המטופל/ת לתובנות לגבי עצמו באמצעות הנרטיב.
טיפול ממוקד זיכרון, שבו עושים עיבוד לזיכרונות כואבים. הטיפול הוכח בעבודה על נפגעי הלומי קרב וכן על נפגעי טראומה מינית. הטיפול נעשה באמצעות העלאת זיכרונות ודרך עבודה של תנועת עיניים. כאשר מתרחש קיבעון סביב זיכרון כואב או מפחיד, הטיפול מאפשר חזרה אל הזיכרון באופן מבוקר ומעודן שמנטרל את החרדה, ואז שיבה אל המציאות והכאן ועכשיו באופן שמאפשר עיבוד של החוויה והבנה של האופן בו היא משפיעה על חייו ובחירותיו של המטופל. במהלך העלאת הזיכרון המטופל עוקב אחר תנועת האצבעות של המטפל/ת שמולו, ובכל פעם נבדקות תחושות הגוף והרגשות שעולים במטופל בהקשר לחוויות העולות בזיכרון. לעיתים קרובות במהלך הטיפול חלה הפחתה בדרגות הסטרס שמעלה הזיכרון וכך מתאפשרת הצטמצמות של השפעת החוויות הטראומתיות על חיי המטופל.
רוצים לקבל מידע נוסף על גישות טיפול? נרשמים ממש כאן