תופעה מטרידה שעלתה לכותרות בשנים האחרונים היא התעללות קשה בילדים בגיל הרך על ידי גננות וסייעות בגני ילדים.
התנהגות פוגענית בין מבוגר לקטין הנמצא באחריותו מהווה צורה של התעללות. הפגיעה יכולה להיות פיזית, רגשית, מילולית ומינית, ובדרגות שונות של חומרה.
התעללות מילולית כוללת גערות בלתי מידתיות, צעקות, קללות ,איומים והשפלות.
התעללות רגשית יכולה לכלול תופעות פסולות כמו ענישה מחמירה, הזנחה והתעלמות מצרכי הילד, או שימוש ציני באמצעים של הסתה, הדרה וחרמות הגוזרים על הילד בידוד חברתי.
התעללות פיזית כוללת מכות, צביטות, דחיפות, הטחות ברצפה או משיכה אלימה בבגדי הילד, כל מגע שהוא בגדר מכאיב או משפיל.
התעללות מינית חשיפה של איברים אינטימיים, מגע באיברים אינטימיים, חשיפת הילד לחומרים רגישים או פורנוגרפיים, זלזול ולעג לחלקי גוף, ועוד.
אלה רק מעט דוגמאות לפגיעה בילדים במסגרת חינוכית, המוכרות לנו מהעת האחרונה.
הפגיעה בילדים אלה היא חמורה ביותר ויש לכך כמה סיבות:
מדובר בילדים קטנים בגיל ובשלב התפתחותי רגיש. בשלב זה הם לומדים לבטוח בסביבה ובגורמים המטפלים בהם. הם לומדים יחסי חברות , מה מותר ומה אסור, מה מקובל ומה לא. ואם הם חווים מציאות לקויה ופוגענית, נפגעת תפיסה חיובית על העולם.
ילדים קטנים נותנים אמון וסומכים באופן טבעי על המטפלים הקרובים להם. אם המציאות היא פוגענית, מאיימת ומפחידה, הילדים אינם יודעים למה להאמין. לתחושות שלהם או לאישיות האחראית עליהם שגם פוגעת. הבלבול מסוכן ומשליך על מצב נפשי ותפיסות עולם.
ילדים בגיל הרך חסרים את השפה לתאר מה שהם עוברים. בנוסף לבלבול שהם חשים , הם חסרים מילים לאפיין רגשות ותחושות ואף גם אברי גוף. כך שילד יכול לסבול ולא יכול לדבר על זה ולשתף את הוריו.
ילדים הסובלים מפגיעה בגן על ידי ילדים אחרים
זו סוגיה שגם עליה יש לתת את הדעת.
למרות שכוונת ילד קטן אינה פלילית היא אכן פוגענית. הילד שנפגע אינו מבדיל מי פגע בו ומה הייתה כוונתו ולכן יש להתייחס אל הנפגע באותה רמת חשיבות לו היה נפגע על ידי מבוגר.
כך למשל: ילדה שנכנסה לשירותים ושני ילדים בני ארבע נכנסו איתה. הורידו בכוח את התחתונים חווה את האירוע באופן קשה, מפחיד ומאיים.
הילדים אשר פגעו בה פעלו באופן שאינו ראוי ומכבד והם חייבים לקבל הדרכה ו/או טיפול. חשוב להבין מהיכן נובעת התנהגות זו שלהם וללמדם כיצד ראוי להתנהג.
יש לשתף את הורי הילדים בכל מצב ולהדריכם כיצד לנהוג.